"Utan titel" av Ardalan Esmaili

2012-08-28 /20:37:00 Vardagen

**Ett långt inlägg om en teaterföreställning, är du inte intresserad av teater så är det bara att hoppa över inlägget**


Under lunchen idag så frågade en av våra teaterlärare om vi ville vara testpublik på ett genomdrag på en föreställning på unga klara. Eftersom min kväll inte hade något bättre planerat så gick jag dit, helt utan att veta vad den hette eller vad den handlade om.
Den visade sig heta "Utan titel" och vara skriven av Ardalan Esmaili och även spelad av honom. Den föreställningen var alltså hans examensarbete från Stockholms dramatiska högskola. Det var egentligen en annan pjäs först, vars titel censurerades. Då bestämde sig Ardalan att skriva en helt ny föreställning istället.

Det var alltså en monolog och jag har tidigare stått för att jag ogillar monologer, med tanke på att de oftast är så otroligt lätt för att de blir tråkiga. Den här monologen ändrade helt på den synen. Den (ungefär) timmen som den pågick i kändes som 20 minuter då jag bara satt och njöt. Den innehöll både tragedi och komedi i en alldeles underbar blandning, så jag satt med tårar i ögonen, skrattade och rös på samma gång.

Sedan är jag grymt imponerad på hans ork att hoppa runt överallt på scenen och hans kroppspråk och hela hans skådespel! Jag har sett en del föreställningar av riktiga anställda skådespelare och den här pojken som precis ska ta examen slår de flesta av dem.

Det enda negativa jag kan komma på är då han bytte karaktär och jag inte riktigt hängde med, men det var förmodligen mitt fel, hehe. Och sedan när han tappade bort sig på några ställen, men hey, det var ett genomdrag och vi var endast testpublik.


Så har du möjlighet och är intresserad av teater så gör du ett misstag om du inte ser denna underbara föreställning med denna grymma skådespelare!

 

Utan titel

 


Kommentarer
Skriven av: Malin

Vad kul att du är med i Dagens Blogg! Jag kommer lägga upp vinnaren imorn och så önskar jag dig lycka till!
Btw: Jag går in och lägger till dig nu på bloglovin' oxå! :D

2012-08-28 @ 21:41:40
URL: http://maolions.blogg.se
Skriven av: Clara Ringqvistgqvist

Så härligt det låter!

2012-08-29 @ 00:05:16
URL: http://clararingqvist.blogg.se

Kommentera här:

Namn:
VIP

E-postadress:

Din blogg:

Kommentar: